Isnin, 1 Mei 2023

KESIMPULAN

  Terdapat dalam kalangan orang yang berhutang, ingkar, melengah atau meremeh-temehkan kewajipan melunaskan hutang. Sikap ini menggambarkan peribadi dan akhlak ciri-ciri orang munafik seperti tidak amanah, mengkhianati janji, menipu dan melakukan kezaliman terhadap orang lain.

   Oleh itu,umat Islam diseru agar tetap berpegang kepada akidah Islamiah berteraskan Ahli Sunnah Wal Jamaah, yang menjadi warisan Rasulullah SAW, sahabat dan tabiin. Jagalah hubungan dengan Allah SWT dan sesama manusia. Makmurkan rumah-rumah Allah dengan istiqamah mengerjakan ibadat, terutamanya solat fardu berjemaah. Banyakkan berselawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

     Sebagai contoh, para peminjam tabung pendidikan seperti Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Yayasan Perak dan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dinasihatkan supaya berikhtiar sedaya mungkin untuk membayar semula pinjaman pelajaran mereka, agar rezeki mereka diberkati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

RUJUKAN

 1.  https://www.sinarharian.com.my/article/52598/sinar-islam/roh-tergantung-jika-hutang-tidak-dibayar 2.  https://www.mais.gov.my/wang-oran...