Ahad, 30 April 2023

PENDAHULUAN

   Kami merupakan pelajar Politeknik Kota Bharu dan mengambil aliran Diploma Akauntansi dibawah Jabatan Perdagangan. Kami menjalankan tugasan ini secara berkumpulan dan memilih ''KESAN BERHUTANG DALAM KALANGAN MASYARAKAT'' sebagai tajuk untuk tugasan kami.

   Hutang atau al-qard merujuk kepada penyerahan sesuatu barang atau harta daripada pemiutang kepada penghutang dengan syarat barang tersebut atau sesuatu yang sama nilai dengannya akan digantikan kembali kepada pemilik asal tanpa sebarang penambahan. Orang yang berhutang mempunyai tanggungjawab untuk memulangkan barang yang sama atau serupa dengan apa yang dipinjam tanpa apa-apa tambahan terhadap harta yang dipinjam itu.



Disebabkan itu hukum berhutang di dalam Islam dibahagikan seperti berikut:

• Haram

Jika digunakan untuk tujuan yang diharamkan seperti minum arak, judi dan sebagainya.

• Makruh

Jika digunakan untuk perkara yang tidak bermanfaat atau untuk menunjuk-nunjuk atau penghutang tahu dia tidak mampu membayar semula hutang itu.

• Wajib

Jika seseorang itu amat memerlukan untuk menampung hidupnya dan keluarganya dalam memenuhi keperluan asasi seperti makan, minum, tempat tinggal, pakaian untuk menutupi aurat dan lain-lain.

Hukum membayar hutang adalah wajib. Ini kerana, hak mereka tidak boleh dinafikan melainkan jika mereka menghalalkannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

RUJUKAN

 1.  https://www.sinarharian.com.my/article/52598/sinar-islam/roh-tergantung-jika-hutang-tidak-dibayar 2.  https://www.mais.gov.my/wang-oran...